Nowoczesna limuzyna

Marka Volvo wprowadza na rynek trzecią generację klasycznej limuzyny s60. Właśnie ten model będzie pierwszym samochodem marki produkowanym w USA.

Pierwsza generacja pięcioosobowej limuzyny S60 szwedzka marka zaprezentowała w 2000 roku, planowano, że właśnie ta seria pojazdów uzupełni lukę między modelami s40 a s80. Początkowo modele spod znaku s60 używały silników R5 o różnychpojemnościach, które w najlepszej wersji oferowały 200 KM i przyśpieszenie do 100 km/h poniżej 8 sekund. W ramach pierwszej generacji s60 pojawiła się także usportowiona wersja zasilana 2.5 l silnikiem benzynowym o mocy 300 KM, który napędzał wszystkie koła pojazdu. Ten samochód, który pojawił się na rynku w 2003 roku posiadał także charakterystyczny pakiet ospojlerowania, wzmocniony układ hamulcowy i aktywne zawieszenie. Kierowcy tego modelu mogli więc ustawić zawieszenie w trzech trybach-komfortowym, sportowym i zaawansowanym.
Druga generacja s60 zadebiutowała w 2010 roku, a trzy lata później seria przeszła face lifting. W ramach II serii na rynek wypuszczono modele o wyraźnie sportwym zacięciu, wersję terenową limuzyny, pojawiła się także wersja z napędemelektrycznym. Cechą charakterystyczną drugiej generacji serii s60 stało się także bogate wyposażenie, w standardowym wyposażeniu można było znaleźć m.in.: system City Safety, 6 poduszek powietrznych, system ABS z EBD i DSTC, systemkontroli trakcji w zakręcie (CTC), elektryczny hamulec postojowy, elektryczne sterowanie szyb, podgrzewanie i elektryczne sterowanie lusterek i klimatyzację.

Najnowsza, trzecia z kolei seria s60 pod względem stylistyki nawiązuje do modelu S90 oraz hybrydowego coupe, które oferowane będzie pod osobną marką jako Polestar 1. Limuzyna o długości 476 centymetrów i wysokości 143,5 centymetra będzieniższa i dłuższa od poprzedniego modelu.

Ważną nowością s60 jest oparcie samochodu na platformie Scalable Product Architecture (SPA), którą marką Volvo używa także przypadku modeli serii 90. Ta mocno zaawansowana konstrukcja oferuje m.in. adaptacyjne zawieszenie, system SensusConnect (zapewnia łączność ze światem i umożliwia sterowanie różnymi funkcjami samochodu). Wyraźną zaletą platformy jest także wyposażenie jej w elektroniczne czujniki, które umożliwiają m.in. monitorowanie ruchu w mieście, awaryjne hamowanie, utrzymywanie prędkości i linii i pomogą w parkowaniu; platforma zyskała także wyjątkowo wysokie oceny w testach bezpieczeństwa.

Ujawniono, że w chwili wejścia na rynek s60 dostępne będzie z czterocylindrowymi, spalinowymi silnikami typu T5 i T6 o pojemności dwóch litrów (254 KM, turbosprężarka oraz napęd na przód lub 320 KM, turbosprężarka, kompresor oraz napęd na obie osie), szwedzka marka wypuści także wersję hybrydową typu plug-in jednostkami z turbosprężarką lub kompresorem oraz napędem na wszystkie cztery koła: jako T6 Twin Engine i T8 Twin Engine. Wersja T6 będzie oferowała do 340 koni mechanicznych, a specyfikacja T8 będzie oferowała moc co najmniej 400 koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy 640 niutonometrów. Wydanie Polestar Engineered z układem T8 Twin Engine będzie także bogate pod kątem nowoczesnych systemów usprawniających jazdę, ujawniono, że pojawią się tam nowe elementy zawieszenia z amortyzatorami Öhlins, przeprogramowana elektronika silnika i układ hamulcowy z podzespołami Brembo.

Oprócz wydania Polestar Engineered limuzyna S60 dostępna będzie także w innych liniach wyposażenia i wykończenia: Momentum, Inscription oraz R-Design.

Na terenie USA ceny nowych modeli s60 rozpoczynają się od 35,8 tysięcy dolarów, polskiej ceny jeszcze nie ujawniono. Modele linii s60 będą pierwszymi samochodami, które wyjadą z nowej amerykańskiej fabryki Volvo w Charleston w Południowej Karolinie.

Grzegorz Kowalewski
fot. Volvo