Poprawiony roadster

Jeden z najbardziej popularnych roadsterów na świecie- Mazda MX-5 doczekała się właśnie nowej wersji. Model, który pojawi się w salonach sprzedaży jeszcze tego lata, otrzyma więcej mocy i bardziej wyrafinowane wyposażenie.

Model MX-5 zadebiutował na rynku 29 lat temu (na świecie w 1989 roku, w Europie rok później) i stosunkowo szybko stał się jednym z największych sukcesów rynkowych japońskiego producenta. Roadster (właśnie pod taką nazwą model funkcjonuje na japońskim rynku) został wyprodukowany w liczbie ponad miliona egzemplarzy, otrzymał kilka ważnych nagród (m.in. tytuły Samochodu Roku w Japonii i Australii) i zdecydowanie zasłużył na miano "samochodu kultowego".

Czwarta generacja kultowego roadstera zadebiutowała na rynku w 2014 roku i była oferowana z dwoma silnikami R4 SkyActiv o czterech cylindrach w rzędzie: słabsza wersja posiadała silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 131 KM, mocniejsze wydanie pojazdu używało silnika o dwulitrowej pojemności i mocy 165 KM. Przedstawiciele japońskiej marki ujawnili, że w najnowsze wersji roadstera pracowano nad udoskonaleniem jednostek napędowych, prace polegały m.in. na poprawieniu kształtu komory spalania, wtrysku i otworów wlotowych i ich efektem jest spełnienie restrykcyjnej normy Euro 6d-TEMP. Model MX-5 w wydaniu 2018 będzie też oferował większą moc, w przypadku jednostki napędowej o pojemności 1,5 litra moc wzrośnie zaledwie o 1 KM, do wartości 132 KM, posiadacze jednostki dwulitrowej otrzymają natomiast do swojej dyspozycji dodatkowe 24 KM mocy. W przypadku tej wersji roadstera zwiększy się także prędkość maksymalna o 5 km (teraz prędkość wyniesie 219 km/h) i przyśpieszenie-auto przyśpieszy do 100 km/h w ciągu 6,5 sekundy (08, sekundy szybciej niż we wcześniejszej wersji pojazdu). Jak podkreślają konstruktorzy - modyfikacje silników nie wpłyną na średnie spalanie, w obu wersjach wciąż będzie ono wynosiło około 6,3 l/100 km.

Inne nowości zastosowane w roadsterze to możliwość regulacji w dwóch płaszczyznach (wcześniej tylko w jednej) kolumny kierownicy, kamera cofania i wyrafinowane systemy ułatwiające jazdę, które wykryją zmęczenie kierowcy i rozpoznają treść znaków drogowych.

Zmodernizowany samochód pojawi się w oficjalnej sprzedaży w Europie już w sierpniu, a w USA jesienią. Ceny nowej wersji nie zostały jeszcze oficjalnie ujawnione, eksperci motoryzacyjni spekulują jednak, że można się spodziewać niewielkiej podwyżki cen.

Grzegorz Kowalewski
fot. Mazda